Jawatan Popular

Pilihan Editor - 2019

Bagaimana untuk menjadi orang yang mudah bersosial?

Anonim

Dock selamat pagi, saya ingin bertanya tentang masalah psikologi saya. Saya berasa tertekan kerana sifat saya mengikut introvert. Setiap kali saya berada dalam persekitaran baru, sukar untuk bergaul dengan rakan-rakan saya, walaupun saya telah lama berada di sana. Saya keliru tentang harus memulakan perbualan dengan mereka, jika saya bercakap tentang 4 mata, saya masih boleh melakukan dokumentasi tetapi jika ia adalah sama dengan ramai orang, saya tidak boleh mencampur dokumen, terutama lawan jenis. Malah dalam ucapan saya saya tidak boleh berkomunikasi dengan dok. Tolong bantu saya, Saya berasa tertekan dengan sifat doc ini, kerana saya tidak mempunyai kawan, sedangkan umur saya berumur 20 tahun, saya takut jika saya bekerja, saya tidak dapat menggabungkan dokumen, terutama cita-cita saya berkait rapat dengan sosial. Terima kasih. ""

Halo, selamat siang Dewi.

Sebelum ini, perlu diketahui, apa yang menyebabkan anda mengalami kesukaran bergaul dengan rakan-rakan, sama ada kerana kurang keyakinan atau rasa rendah diri, sama ada kerana anda berasa cemas apabila bertemu dengan orang atau kerana anda merasa sukar untuk menikmati saat-saat dengan orang lain dan cenderung lebih bahagia bersendirian untuk mengelakkan interaksi sosial?

Kesukaran dalam interaksi sosial boleh disebabkan oleh beberapa perkara:

  • jenis keperibadian introvert. Dalam interaksi sosial, orang yang mempunyai jenis keperibadian introvert cenderung lebih selesa apabila bercakap empat mata berbanding kumpulan besar. Orang yang introvert lebih suka memikirkan sesuatu dalam fikiran mereka sendiri. Membaca, menulis atau menyelidik aktiviti lebih menarik untuk orang yang introvert. Anda perlu tahu bahawa keperibadian introvert bukan perkara yang buruk. Keperibadian yang dimanjakan tidak bermakna keperibadian yang lebih baik. Seseorang yang introvert mempunyai hak dan mesti mengembangkan diri dan mencapai matlamat mereka dan apa sahaja yang membuat mereka bahagia.
  • fobia sosial, atau gangguan kecemasan sosial, yang merupakan gangguan kebimbangan yang berlebihan bahawa seseorang mengalami keadaan sosial. Orang yang mengalami gangguan ini sering merasa takut mendapat perhatian, takut memalukan diri, enggan makan di hadapan orang lain, atau menghadiri pesta atau perhimpunan sosial. Fobia sosial adalah salah satu fobia yang paling biasa. Keadaan ini sering mengurangkan pencapaian di sekolah atau di tempat kerja. Gejala gangguan ini adalah denyutan jantung yang menjadi cepat, mual, kesukaran bernafas, pening, menggigil, berpeluh, dan sebagainya ketika berurusan dengan banyak orang.
  • gangguan personaliti schizoid. Ciri utama gangguan ini adalah sifat menjadi sejuk, tidak suka apabila dipuji atau dikritik, tidak berminat untuk menjalin persahabatan dengan sesiapa sahaja, walaupun dengan seks bertentangan. Ini sangat berbeza dengan jenis gangguan fobia sosial yang berlaku kerana kekurangan keyakinan.

Berikut adalah beberapa tip yang boleh anda lakukan untuk dapat menangani situasi sosial:

  • Cari sesuatu yang anda suka, dan sambungkannya dan ikutinya. Sebagai contoh muzik, menulis, dan lain-lain, kemudian kongsi pengetahuan dan pengalaman anda dengan orang lain yang mempunyai minat yang sama
  • Lakukan interaksi mudah setiap hari, seperti orang yang menyapa, hubungan mata dengan sesetengah orang, dan lain-lain
  • Anda boleh mengambil latihan bercakap awam yang bertujuan untuk bercakap di depan orang ramai

Jika anda masih berasa tertekan dan bimbang tentang keperibadian anda, disyorkan supaya anda melakukan kaunseling (dapatkan psikologi atau pakar psikiatri / pakar psikiatri). Doktor mungkin memberi ubat atau hanya terapi psikologi, bergantung kepada punca aduan yang anda alami.

Semoga ia membantu.

Salam, Dr. Denisa Libela

"